Tajwańskie linie STARLUX oraz Airbus ogłosili dziś (9 stycznia) zamówienie pięciu kolejnych frachtowców A350F. Decyzja ta zwiększa łączne zamówienie linii do 10 samolotów tego typu. Flota A350F w barwach STARLUX Cargo ma obsługiwać niektóre z najruchliwszych tras cargo na świecie.
Najnowsza umowa, to wykorzystanie pięciu opcji zakupu na A350F jakie przewoźnik posiadał od
lutego 2024 r. kiedy złożył pierwsze zamówienie na A350F. Pierwsze nowe frachtowce Airbusa mają zacząć trafiać do przewoźnika w 2027 r.
- Rynek cargo stanie się kluczowym elementem naszego modelu biznesowego, dzięki korzystnemu położeniu geograficznemu Tajwanu. A350F to idealny wybór dla nas. Oferuje podobną ładowność jak frachtowce poprzedniej generacji, ale przy bardzo znaczącej redukcji zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla - powiedział Glenn Chai, dyrektor generalny STARLUX Airlines.
Przewoźnik z siedzibą w Tajpej obecnie nie obsługuje samolotów wyłącznie towarowych, ale oczekuje się, że wykorzysta silny popyt na ładunki lotnicze w regionie, aby zwiększyć swoje przychody w tym segmencie.
- Dziękujemy STARLUX Airlines za stałe zaufanie do Airbusa i naszych produktów. A350F idealnie wpasuje się w najnowszej generacji flotę przewoźnika, którą wyróżnia wyjątkowy poziom technicznej i operacyjnej wspólności. To drugie zamówienie złożone przez szybko rozwijającego się przewoźnika jest kolejnym potwierdzeniem, że zupełnie nowy A350F będzie przełomowym narzędziem na rynku usług transportu ciężkiego - powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes ds. sprzedaży samolotów komercyjnych w Airbusie.
Warto dodać, że przez pewien czas A350F będzie jedynym samolotem cargo nowej generacji, ponieważ
boeing B777-8F nie wejdzie do służby co najmniej do 2028 r., a ostatnie prognozy mówią, że może to być nawet początek 2029 r. Amerykański producent ogłosił również to, że
767F nie będzie montowany po 2027 r., podczas gdy zaległości w dostawach B777F powoli maleją.
Flota przewoźnikaObecnie flota STARLUX Airlines składa się z 26 airbusów: 13 A321neo, pięciu A330-900neo oraz ośmiu A350-900. Przewoźnik oczekuje na dostawę 32 airbusów: sześciu A321neo, sześciu A330-900neo, dwóch A350-900, ośmiu A350-1000 oraz 10 A350F.
Airbus A350FA350F będzie przewozić ładunek o masie do 111 ton i latać na odległość do 8 700 km przy znacznie niższych kosztach niż jakikolwiek inny dostępny obecnie frachtowiec. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo. A350F ma wykazać bezkonkurencyjną wydajność paliwową, przy 40 proc. niższym spalaniu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do B747F. Jest to decydującą przewagą w stosunku do limitów produkcyjnych od 2028 r. zgodnie z normą ICAO CO2. Dzięki konstrukcji nowej generacji, A350F będzie jedynym dużym frachtowcem zdolnym do spełnienia tego wymogu bez potrzeby ingerencji technicznej.
Warto przypomnieć, że w tym roku producent zaprezentował także
makietę (mock-up) swojego nowego frachtowca A350F, która pokazuje, że kluczową cechą nowego samolotu są bardzo duże drzwi ładunkowe na głównym pokładzie.
Do końca 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1344 samoloty A350, w tym 55 maszyn A350F.